Oleme harjunud nägema, et teatud ametis on inimestel seljas töövorm. Valge kittel aitab meil näiteks arsti usaldada juba enne, kui ta meiega rääkimagi hakkab. Mis kasu aga ettevõte või organisatsioon firmariiete kasutamisest saab? Räägivad Viru Keskuse Rahva Raamatu juhataja Leelo Howard, Edu Akadeemia üks omanikke Kadri Kaljumets ning Roi müügijuht Raido Seppam.
Firmariietuse võib jagada laias laastus kaheks: ettevõtte sümboolikaga riided, mida töötajad saavad kanda vastavalt soovile vabal ajal või tööl olles, ning vormiriietus, ilma milleta tööpostile ilmuda ei või.
Vormiriietus mõjub hästi kliendisuhetele
Teenindussektoris on ilma selgelt eristuvate tööriieteta keeruline hakkama saada.
„Nende eesmärk on eristada teenindajaid klientidest ning sellepärast on meie teenindajate tööpluusid punased, et need silma paistaksid. Klient tunneb end hästi ja turvaliselt, kui teab, kelle käest vajadusel nõu saab küsida,“ ütleb Leelo Howard.
Mitmed uuringud on tõestanud, et kliendid usaldavad vormiriietuses inimesi rohkem ning peavad neid ametialaselt pädevamaks. Näiteks elektrikud ja telekomiettevõtete tehnikud, kes kannavad selgelt eristatava logoga ja ettevõtte nimega riideid, tunduvad meile kui klientidele professionaalsemad ja lisaks on meil julgem tunne neid oma koju lasta.
Firmariietus tõstab usaldust töötajate vastu aga teisteski sektorites peale teeninduse. Ka mõne ettevõtte kontor või ladu näeb professionaalsem välja, kui töötajatel on seljas ühesugused riided. Esimese mulje jõudu ei maksa alahinnata ning töötajate rõivad võivad olla osa brändingust. Samuti hoiavad firmarõivad ära nii mõnegi riietumise fopaa, mis võib teinekord hea kliendigi maksma minna.
Nii Leelo Howard kui Raido Seppam ütlevad, et teenindussektoris on suurimaks probleemiks vormiriietuse tarne, mida põhjustab suur kaadri voolavus. „Ühe-kahekaupa vormi tellimine on kallis ja sellepärast kogutakse mõne aja tagant tellimused kokku. Selleks ajaks kui riided on valmis saanud, on aga mõned töötajad juba töölt ära läinud,“ ütleb Seppam.
„Mõned kauplused on loobunud oma vormiriietusest ning kompenseerivad teenindajale selle summa, mis läheb konkreetse värvi ja muude nõuetega rõivaste ostmiseks. Eristumiseks kasutatakse lisaks värvile näiteks kaelarätte või muid elemente,“ lisab Howard.
Firmariided tekitavad meeskonnatunde ja tõstavad motivatsiooni
Firmarõivaste teine oluline eesmärk on meeskonnatunde tekitamine. Selline kogemus on Kadri Kaljumetsal, kes tegeleb koolituste ja muude ürituste korraldamisega. „Tegime esimest korda tiimisärgid ühe suurema koolituse jaoks, kus oli abiks palju vabatahtlikke, keda me kõiki nime- ja nägupidi ei tundnud. Esialgne eesmärk oli meie tiimi eristamine koolitusel osalejatest, aga positiivse üllatusena nägin, milline vahe oli meeskonna energial vormiriietusega ja ilma. Särkidele oli selja peale kirjutatud „Tiim“, mis lisas kandjatele autoriteeti ja andis kõigile tunde, et nad on ühise asja eest väljas,“ ütleb Kaljumets.
Mitmed uuringud näitavadki, et tööriietuse kandmine parandab töösse suhtumist. Näiteks ajakirjas Journal of Experimental Psychology avaldatud uuring tõestas, et tööriietust kandvad töötajad: suudavad paremini fookust hoida, pööravad rohkem tähelepanu detailidele, on motiveeritumad.
Vormiriietus tõstab ka töötajate lojaalsust, mis omakorda parandab töötulemusi. Töötajatel on tunne, et nad on osa millestki suuremast, ning nad on uhked oma meeskonna ja ettevõtte üle.
Paljud organisatsioonid on tellinud firmarõivad oma spordimeeskondadele, kes tegelevad näiteks pallimängude, bowling’u, jalgrattasõidu või muuga. Ka see aitab hoida ja kasvatada meeskonnavaimu.
Firmarõiva kandja kui kõndiv reklaam
Firmarõivaste üks olulisemaid eesmärke on teha otseselt või kaudselt ettevõttele reklaami.
Ettevõtte sümboolika ja logo peavad olema äratuntavad välitöödel käivate inimeste riietel, sest need kannavad muu hulgas ka reklaamieesmärki. Seevastu kauplustes ja kohvikutes-restoranides kantava firmarõiva puhul ei ole logol nii suurt tähtsust. Tavaliselt on see tikitud pluusile või vestile suhteliselt väikselt ja maitsekalt.
„Kaubanduskeskuses või mõnel suurüritusel, kus osaletakse müügi või ettevõttele promo tegemise eesmärgil, võiksid töötajate riided olla erksavärvilised ning logo või muu sümboolika suur ja silmatorkav. Inimene on seal nagu kõndiv reklaam ja peabki palju tähelepanu tõmbama,“ ütleb Seppam.
„Kui ettevõte soovib aga oma töötajatele firma sümboolikaga riideid kinkida, mida nad võiksin vabal ajal näiteks sportides kasutada, siis peavad need esiteks olema kvaliteetsed, mitte lihtsalt kõige odavamad T-särgid. Teiseks peab ettevõtte nime ja logoga trükk või tikand olema maitsekalt kujundatud, et inimesed tahaksid seda selga panna ja avalikes kohtades sellega käia. Kui on tugev bränd, siis näitab riietusese mingil määral ka staatust,“ lisab ta.
Ka Kadri Kaljumets rõhutab firmarõivaste reklaami rolli. „Tegime üheks koolituseks töötajatele kvaliteetsemad särgid ning jätsime nendele ürituse toimumisaja ja -koha trükkimata. Särgid said nii ilusad, et nendega võib vabalt jooksma minna – see on omakorda meile hea reklaam.“
Kvaliteetne firmarõivas on motivatsioonipaketi osa
Järjest enam on ettevõtteid, millel on oma särk, dressipluus, fliis või muu rõivaese, mis ei ole kohustuslik töövorm, vaid on nii maitsekas ja ilus, et töötajad tahavad seda hea meelega kontoris kanda. „Selliseid näiteid on palju IT-ettevõtete hulgas, kes tellivad endale laheda disainiga särgid“, ütleb Seppam.
Kui ettevõttel on olemas oma rõivad, säästab see inimeste aega ja raha, mis muidu läheks rõivaste valimisele ja ostmisele. Tasuta riiete võimalust saab ära kasutada ka uute töötajate värbamisel.
Riided mõjutavad seda, kuidas me käitume või ennast tunneme. Firmarõivad võivad müüginumbritele otseselt kaasa aidata, sest need mõjutavad meie produktiivsust ning samuti seda, kuidas partnerid ja kliendid meisse suhtuvad.
Kui ettevõte on tellinud kvaliteetsed ja maitsekad firmariided, on töötajad valmis nendega ka vabal ajal näiteks sportima. Kellel saaks midagi sellise tasuta reklaami vastu olla!
Firmarõivad:
- Aitavad luua ja hoida meeskonnatunnet,
- Tõstavad motivatsiooni,
- Tugevdavad lojaalsust,
- On osa motivatsioonipaketist,
- On osa brändingust,
- Reklaamivad ettevõtet,
- Aitavad müügile kaasa,
- Aitavad luua professionaalset muljet.
- Mõjuvad hästi kliendisuhetele.