ROI

Mascot

< Tagasi postituste nimekirja

ÖKO tooted – miks on nende kasutamine kasulik ja kellele?

ÖKO tooted – miks on nende kasutamine kasulik ja kellele?

Mis see ‘’ökotoode’’ õigupoolest tähendab? Sõna ‘’öko’’ tähendus Eesti keele seletava sõnaraamatu järgi on – ökotoode, ökokaup; ökoloogiline; keskkonnasäästlik; loodussäästlik. Kasutusel on ka väljendid roheline, loodussõbralik. Viimastel aastatel on järjest enam tähelepanu juhitud, et just see ökotoode peaks olema kõigi esimene valik – siis oled terve, toetad loodust ja rohelist mõtteviisi ning oled ühiskonnas hinnatud. Kas teatakse, milline on selliste valikute tegemisest tulenev kasu nii meile inimestena kui loodusele?  Inimene sõltub loodusest – peaksime kõik panustama, et loodus toimiks ja elaks oma loomulikus elemendis. Vastutustundlik käitumine tagab meile puhtama ja parema elukeskkonna. Loodus on meile tänulik, iga hingetõmbega. Esimene samm, mida ettevõtted omaltpoolt teha saavad, on vähendada nende mõju keskkonnale ja omandada ökosõbralikud harjumused äritasandil.

 Väikesed teod võivad muuta maailma 

Usun, et igaüks on nautinud oma elus kas või kordki hetke – looduskaunis koht, hea enesetunne, linnud laulavad, päike paistab ning hinges on rahu ja tänutunne. Seda tunnet saab pakkuda mitte ainult elus, vaid ka puhas loodus. Aina rohkem ja rohkem kerkib maailmas juurde tehaseid, et toota meeletutes kogustes esemeid, mis hiljem ära visatakse kas uuena või kasutatuna. Sellest tekib üleliigne prügi. Üks viis, kuidas üleliigset prügi vähendada, eriti plastikust prügi, on valida tooted, mis on tehtud taastöödeldud materjalidest. Taastöödeldud materjalid vajavad uute toodete loomiseks vähem energiat kui tavapärane toodete valmistamise protsess. Samuti vähendab see õhu ja vee saastatust. Õnneks on tänaseks suudetud teaduse abil välja töötada erinevaid lahendusi olukorra parandamiseks, et kasu saaksid nii loodus kui ka tarbijad.

 Teine viis üleliigse prügi vähendamiseks on kasutada tootmistes naturaalseid materjale, mis on biolagunevad. See tähendab, et need materjalid on võimelised ise komposteeruma. Aina enam muutuvad  ettevõtted sel alal teadlikumaks ning soovivad ka reklaamkingituste näol näidata oma klientidele, et hoolivad loodusest, keskkonnast. Taastöödeldud või looduslikust materjalist valmistatud tooted aitavad edendada ettevõtte reklaamtooteid jätkusuutlikumal viisil. Tarbimine ei lõppe, kuid see viis, kuidas ja mida tarbida, hakkab vähehaaval paranema – tehakse teadlikumaid valikuid. Kasutuses on mitmeid erinevaid materjale, millest luua tooteid, mille kasutamisel säästeti loodust või mida saab peale kasutamist taastöödelda. Tuntuimad materjalid on: puuvill, orgaaniline puuvill, taastöödeldud polüester, kork, klaas, puit, bambus ja paber.



 

Orgaaniline puuvill on naha vastu meeldiv, naturaalne, sisaldab GMO-vaba kiude, mille valmistamine nõuab vähem vett kui tavalise puuvilla puhul. Lisaks ei ole selle valmistamisel vaja kasutada kemikaale, sh väetiseid ja pestitsiide. See omakorda hoiab mulla puhtama, viljakama ning õige niiskustasemega. Orgaanilise puuvilla valmistamisest üle jäänud riidejäägid on samuti taastöödeldavad – näiteks tekstiiltoodete tegemisel ülejäänud jääke saab taastöödelda uueks lõngaks ning seda saab kasutada kandekottide valmistamisel. Sellest materjalist on olemas T-särgid, pusad, kandekotid.

 Bambus on saanud üheks väga popiks materjaliks viimaste aastate jooksul, see on omamoodi eksootiline. Kas teadsite, et bambus on üks maailma kõige kiiremini kasvav taim? See võib ühe ööpäeva jooksul kasvada kuni 910 mm. Taim on väga paindlik ja tugev materjal, mida kasutatakse erinevatel aladel nagu näiteks ehituses. Bambus on juba oma loomult antibakteriaalne, mis annab suurepärase võimaluse kasutada seda hambaharjade, kammide või muude ilutoodete valmistamisel. Bambuse kiudu kasutatakse ka mähkmete ja riiete valmistamisel. Sellest materjalist reklaamtooted on näiteks pastapliiatsid, märkmikud, akupangad (osa sellest), juhtmeta laadijad, kõlarid, mälupulgad jm.


 

Veini ja shampuse korke on kõik näinud ja katsunud, kuid kas keegi on vahel endamisi mõelnud, et kuidas ja kust korki saab? Kork on üdini looduslik toormaterjal. Korgi puu peab kasvama vähemalt 25 aastaseks, et saaks temalt võtta esimese korjanduse. See ei ole tavaliselt see kõige kvaliteetsem – seda kasutatakse jalanõudes, põranda ehituses, isolatsioonis jm. Peale korjandust hakkab puu automaatselt uut korgi kihti endale peale kasvatama. Uue korjanduse võib teha alles 9 aasta pärast.  Puu ise kasvab 200-300 aasta vanuseks. See annab ideaalse võimaluse kasutada korgi materjali toodete valmistamiseks, ilma et peaks kogu puud maha võtma. Korgi materjali võib toodetel leida täiustava detailina nagu näiteks kandekottidel, märkmikutel, pastapliiatsitel, pudelitel, hiiremattidel, pinalitel jm.

 ‘’Ma parem nutaksin BMW’s, kui naeraksin jalgrattal’’ 

See tsitaat annab edasi mõtte/arusaama tänapäeva tarbimisest, kus eelistatakse luksust ja mugavust lihtsusele. Lihtsuses elamine säästab loodust ja keskkonda meie ümber. Kes tahaks naerda nutmise asemel? Ma usun, et enamus. Mõtelgem ja elagem positiivse ellusuhtumisega – jätkusuutlik ühiskond mõjutab iga indiviidi elu sel planeedil Maa.